Stegen till mc-kort

1. Körkortstillstånd

Först måste du ansöka om ett körkortstillstånd hos Transportstyrelsen. Det obligatoriska syntestet kan du göra hos oss om du vill. Detta gäller oavsett om du redan har körkort med annan behörighet eller ej.

2. Inskrivning

När du har fått ditt körkortstillstånd kan du skriva in dig på trafikskolan. Här hjälper vi dig med att planera din utbildning samt ger dig stöd och råd i hur du bäst tar ditt mc-kort. Du väljer själv om du vill köra i lugn takt eller intensivt.

3. Teori

Parallellt med körningen så läser du också teori om du inte klarat teoriprovet sedan tidigare. Har du köpt något av våra paket ingår e-bok, övningsfrågor online och 2 st enskilda teorilektioner med lärare.

4. Riskutbildningar

Innan du utför kunskapsprovet och körprovet måste du har genomgått riskutbildningarna som består av två olika kurser - riskettan och risktvåan. Riskettan kan göras när som helst under utbildningen medan risktvåan görs i slutet när vi vet att du kan hantera motorcykeln.

5. Teoriprovet

Teoriprovet bokar du själv när du är godkänd på alla delar i teorin. När detta är godkänt så bokar vi in ditt körprov, detta måste göras inom 12 månader.

6. Körprovet

Körprovet genomförs med trafikskolan mc om det är vi som bokar provet. Du får inte använda egen mc vid "trafikskoleprov". Väljer du däremot att boka ditt prov själv så kan du köra upp på din egna motorcykel.

Vår uppgift är att utbilda dig så att du blir en så säker och ansvarsfull förare att du uppfyller kraven i Trafikverkets kursplan, vi ställer därför väldigt höga krav på dig innan du får göra dina prov.