Vägen till körkortet – Del 6: Den lärorika sladden

Ett viktigt kapitel i teorin. Och ännu viktigare i praktiken. Ett viktigt kapitel i teorin. Och ännu viktigare i praktiken.

Hittills har den här bloggen varit marinerad i en uppsjö ganska lustiga missöden och missuppfattningar som drabbat mig under min färd mot det hägrande körkortet. Efter min senaste lektion känns det som att det är på sin plats med ett lite allvarligare tonläge. Under den var jag nämligen med om någonting som fick mig att haja till och som inte släppte greppet om mig förrän jag kommit hem igen.

Det jag talar om är min första oavsiktliga sladd.
 
Jag var beredd på att det kunde hända. Men eftersom jag aldrig känt på hur halt väglag faktiskt känns var jag ändå inte riktigt beredd. Första halvan av lektionen flöt på utan att snön som föll ställde till med några problem. Jag och Malin hade jobbat vidare på det här med att få till mjuka starter, att inte fastna med blicken under avsökningen och att starta från backe. På väg ut i en väjningspliktskorsning i Hässlö tittade jag mig noga för och påbörjade sedan en sväng åt vänster. Något kändes fel nästan direkt. Jag trampade lite för hårt på gasen och snömodden som kokats ihop till en stor slaskgryta mitt i korsningen gjorde att bilen släppte taget om vägen för några korta sekunder. Man kände hur antisladdsystemet jobbade för att räta ut bilen, och det gjorde jag också, med ratten. Det var över nästan direkt. Men lärdomen jag drog från den här upplevelsen lär stanna kvar.
 
Man måste ha respekt för väder och vind även om man sitter i en till synes orubblig plåtkartong på hjul. 

Eller snarare framförallt när man sitter i en plåtkartong på hjul.
 
På förhand har jag känt mig rätt nöjd över att ha inlett den här intensiva övningskörningsperioden under vinterhalvåret. Det gör jag fortfarande. Inför att jag skulle börja köra hörde jag flera som uttryckte att de helst skulle vilja lära sig köra bil på sommaren, när risken för ishalka som värst torde vara ”icke-existerande”. Jag har å min sida tänkt att det bara är bra att börja öva på vintern, så att man börjar med det svåraste väglaget först. Och det är det ju. Det känner jag nu: nästa vinter kommer jag inte att vara oförberedd på hur man ska bete sig ute på vägarna.
 
Naturligtvis får alla, oavsett årstid, en möjlighet att känna på hur det är att halka genom halkbanan. Men jag föreställer mig ändå att det är en annan sak att känna av det hala väglaget under helt vanliga förutsättningar, när man är ute och kör och plötsligt bara tappar fästet. Jag vill så klart inte rekommendera eventuella övningskörningssugna läsare att sladda det första ni gör. Men om det händer: försök se det som ett tillfälle att lära sig någonting viktigt, istället för att bli rädd.
 
Annars har det här med att köra bil börjat kännas allt naturligare. Jag tror att jag äntligen börjar fatta grejen, trots att mitt muskelminne inte direkt hunnit arbeta in alla rutiner som krävs för att körningen ska kännas så där silkeslen som hos någon som kört samma sträcka varje dag sedan 1983. Just nu kör jag snarare så ryckigt som bara någon som aldrig kört samma sträcka kan göra. Men det blir bättre för varje dag som går.

Det är nu lite drygt två veckor kvar till uppkörningen. Det känns lite overkligt och jag ställer mig hela tiden frågan om hur det ska gå. En oväntad sak jag upptäckt, som gör att jag ändå tror lite mer på mina chanser att lyckas, är hur stor skillnad rätt skor gör. Jag har kört både med hårdare ”finskor” med tjock sula och med ett par nästan papperstunna, mjukare löparskor. Med de senare är det som att jag känner pedalerna genom sulan. Det känns mycket tryggare.
 
Jag tror kanske inte att de tunnare skorna skyddar mot halt väglag, men jag lär inte halka på pedalerna i alla fall.

Att välja tunna träningsskor framför hårda läderskor gör större skillnad för körningen än vad man kan tro, i alla fall så här i början.
Att välja tunna träningsskor framför hårda läderskor gör större skillnad för körningen än vad man kan tro, i alla fall så här i början.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-